Siikaisten kunta 1871-2021

Kunnan hallinto

Vuonna 1865 annettu kunnallisasetus määräsi seurakunnan ja kunnan eroamaan hallinnollisesti toisistaan. Alkuajat Siikaisten kunta ja seurakunta tukivat toisiaan ja hoitivat asioita yhdessä. Kuntakokous kokoontui ensimmäisen kerran 1874 jolloin myös kunnallislautakunta aloitti toimintansa. Kuntakokous toimi siihen asti kunnes laissa määrättiin sen tilalle valittavan kunnanvaltuusto 1919. Kunnanjohtajan virka Siikaisten kuntaan julistettiin haettavaksi vuonna 1973. Ensimmäinen kunnan johtaja Matti Lahtinen ilmoitti ottavansa viran vastaan 1.8.1973. Siikaisissa on tähän päivään mennessä vaikuttanut yhteensä viisi eri kunnanjohtajaa.

Kunnantoimiston edessä 1959
Kunnantalo
Kunnantoimistossa 1959
Kunnanvirasto 2021

Kehitystä palveluissa ja liikenteessä

Kuntakokous perusti Säästöpankin Siikaisiin heti ensimmäisenä toimintavuotenaan, 1874. Säästöpankki oli kolmas koko Satakunnassa. Varsinainen toiminta Säästöpankilla alkoi 1875 vuoden alussa. Ensiluokan postitoimisto saatiin kuntaan vuonna 1893.

Ennen osuuskaupan toimintaa vallitsi Siikaisissa ”kyläkauppakulttuuri”. Kylissä oli pieniä sekatavarakauppoja joissa kyläläiset hoitivat ostoksensa. Siikaisten ensimmäinen osuuskauppa, Siikaisten Osuuskauppa r.l., on perustettu 1907 ja sitä oli perustamassa 16 jäsentä. Seuraavien kymmenen vuoden aikana osuustoiminta- ajatus saavutti niin suuren jalansijan Siikaisissa, että vuonna 1917 perustettiin myös toinen osuuskunta, Siikaisten Kunnan Osuusliike, jonka perustamistilaisuudessa liittyi osuuskuntaan peräti 143 jäsentä. Siikaisten Osuuskauppa r.l. ja Siikaisten Kunnan Osuusliike yhdistyivät vuonna 1927.

Siikaisten ensimmäinen säästöpankki 1920-luvulla
Säästöpankintalo
Flotasilta
Hirvijärven silta valmistui 1931

Vesistörikkaaseen ja laajaan kuntaan teiden ja siltojen rakentaminen sekä ylläpito aiheutti aikoinaan paljon päänvaivaa. 1890 – 1920 valmistui kunnan alueelle monia vesistöjen yli vieviä kivisiltoja. Kauniit kiviraamit ovat yhä nähtävissä useassa jo sittemmin kunnostetussa sillassa.

Autoilun yleistyminen otti aikansa Siikaisissa. Vuonna 1925 myönnettiin osuuskaupalle oikeus automaattisen Bentsiiniaseman perustamiseen. Sittemmin alkoi myös ammattiautoilijoita paikkakunnalla näkyä.

Kirjasto sijaitsi vuosina 1928 – 1952 kunnantalolla. Keskuskoulun valmistuttua siirrettiin kirjasto koululle ja sittemmin vuonna 1981 löytyi Siikaisten kirjastolle oma paikka Porin seudun Osuuspankin uusista tiloista. Ympyrä sulkeutui kun kunnanvirasto ja kirjasto muuttivat samoihin tiloihin jälleen vuonna 2018.

Siikaisten Osuuskaupan linja-auto
Huhtalan kivisilta Pyntäisissä (purettu 1982)
Siikaisten vanha Säästöpankki ja Osuuskauppa 1950-luvulla
Vestori kulmilla

Koulu

Kansakouluasetus vuodelta 1866 velvoitti kunnat kansansivistystoiminnan järjestämiseen kaikille kansalaisille. Siikaisten ensimmäinen kiertokoulu perustettiin kirkonkylään 1876. Vuoteen 1900 mennessä kiertokoulupiirien määrä oli noussut seitsemään. Vuonna 1877 muutettiin kirkonkylän kiertokoulu kansakouluksi, missä aloitti 34 oppilasta. Koulu perustettiin Hurstinlammen rannalla olleeseen vanhaan pappilaan. Tämä pitäjän ensimmäinen kansakoulu ehti kuitenkin olla toiminnassa vain kolmisen vuotta ennen tuhoisaa paloaan vuonna 1880. Uuden koulun rakentamiseen ryhdyttiin heti. Kuntakokous päätti 1900-luvun alussa koulurakennusten ostamisesta myös muille kylille. Pitäjä jaettiin silloin kuuteen koulupiiriin, mikä omalta osaltaan lyhensi koulumatkoja. Enimmillään Siikaisissa on toiminut 13 kansakoulupiiriä.

Nykyään on Siikaisissa jäljellä jälleen yksi koulu. Vuodesta 2008 Siikaisten yhtenäiskouluna toimineessa, vuonna 1952 valmistuneessa koulurakennuksessa opiskelee tänä päivänä noin 120 oppilasta. Koulu tarjoaa perusopetuksen jokaiselle kuntamme lapselle esikoulusta aina yhdeksänteen luokkaan asti.

Leppijärven vanha kansakoulu
Kuistikoulu
Itäjärven kansakoulu
Koulu 2021

Etkö löytänyt etsimääsi? Ota yhteyttä ja kerro meille kuinka voimme auttaa.

Haku