Vanhalle uutta käyttöä

Vanhasta meijeristä konepajaksi

Siikaisten Osuusmeijeri rakennettiin vuonna 1933. Nykyään vanha meijeri toimii Satateräs Oy:n konttoritiloina. Vaikka vanha meijerirakennus on kokenut uudistuksia on se yhä edelleen tunnistettavissa samaksi Siikaisten osuusmeijeriksi minne vuosina 1946-1975 kuljetettiin maitoa eripuolilta Siikaista.

SATATERÄS OY on vuonna 1975 perustettu konepaja. Yritys on toiminut Siikaisissa vuodesta 1977. Satateräs sijaitsee Siikaisten keskustaajamassa, teollisuushallit on rakennettu yrityksen toimesta useassa osassa. Satateräs Oy on koko toimintansa ajan valmistanut omia tuotteita ja toiminut alusta saakka nosto- ja siirtolaite toimialalla. Tällä hetkellä yritys on yksi Suomen johtavista nosturivalmistajista.

Satateräksen kotisivut (siirtyy uudelle sivustolle)

Meijeri talvella 1930-luvulla
Entinen meijeri nykyinen Satateräs vuonna 2021
Ilmakuva 2018

Koulusta ratsutilaksi

Samminmajan kansakoulu rakennettiin 1917. Siikaislainen pariskunta Pirjo ja Jouko Lammi ostivat entisen kansakoulun vuonna 1971, kansakoulu oli ollut silloin neljä vuotta käyttämättömänä. Toimintaa alettiin käynnistellä heti, ensin pienimuotoisena.

Nykyisin Sammin Ratsutila järjestää juhlia ym. tilaisuuksia ja pitopalvelua lähialueille sekä tilauksesta ryhmäruokailuja. Juhlavierailla on mahdollisuus käyttää myös tilan majoituspalveluita.

Tilalla on myös hevosia ja Sammin Ratsutila onkin  SRL:n ( Suomen Ratsastajainliitto) hyväksymä harrastetalli. Kesäaikoina järjestetään hyvin suosittuja ratsastusleirejä. Muina vuodenaikoina on ratsastustunteja maneesissa, ulkokentällä tai maastossa.

Sammin ratsutilan kotisivut (siirtyy uudelle sivustolle)

Sammin koulu
Sammin leirikuva
Sammin ratsutila

Kunnalliskodista Retriittikeskukseksi

Pyntäisten kylään Samminjoen pohjoispuolelle Siikaisten kunnan omistamalle Isotalon tilalle rakennettiin hirrestä ja luonnonkivestä 3-kerroksinen 40 huonetta käsittävä Siikaisten kunnalliskoti. Käyttöön kunnalliskoti vihittiin 14.6.1931. Metsätähden palvelukeskuksen valmistuttua vuonna 1989 muutettiin vanhainkoti sinne.

Nykyään tiloissa toimii Samje Retriittikeskus sekä sinne perustettu Meditatiivisen taiteen keskus. Keskusta ylläpitää vuodesta 1980 toiminut Perinneyhdistys Muinaismieliset ry. Samjessa sijaitsee tällä hetkellä Suomen ainoa ja maailman pohjoisin tiibetiläistä perinnettä oleva Stupa. Viisimetriä korkea graniittipatsas symboloi sisäistä rauhaa sekä maailman rauhaa.

Samjen kotisivut (siirtyy uudelle sivustolle)

Kunnalliskoti 1950-luvulla (Kuva Satakunnan Museo)
Stupa
Vanha kunnalliskoti nykyinen Samje retriitti- ja taidekeskus

Osuuskaupasta lankojen erikoismyymäläksi

Siikaisten kunnan Osuusliikkeen ja Siikaisten Osuuskaupan yhtymisen jälkeen ryhtyi muodostunut hallintoneuvosto suunnittelemaan Leväsjoen liikkeen laajentamista. Vuonna 1928 valmistui uusi liiketalo nykyiselle paikalleen Leväsjoelle. Tämä rakennus on toiminut yhtäjaksoisesti kauppana jo 92 vuotta.

Vuonna 2014 toimintansa tiloissa aloitti Liljan Lankakauppa.  Lankojen ja käsityötarvikkeiden lisäksi kaupassa toimii myös kahvila. Liljan Lankakaupassa on laaja valikoima lankoja. Saatavilla on yli 40 lankalaatua ja yli 100 eri sävyä, yksi lankakaupan vetovoimista piileekin lankojen väripaljoudessa.

Liljan Lankakaupan kotisivut (siirtyy uudelle sivustolle)

Leväsjoen uusi myymälä
Sisäkuva Leväsjoen myymälästä
Leväsjoen kyläkauppa

Etkö löytänyt etsimääsi? Ota yhteyttä ja kerro meille kuinka voimme auttaa.

Haku