Siikaisten vaakuna ja logo

Siikaisten vaakuna

Siikaisten kunnan vaakuna on saanut aiheensa Siikaisten pitäjäsinetistä, jossa on ”aalloista nouseva” kala. Niin vaakunassa kuin sinetissäkin esiintyvä siika juontaa juurensa kunnan nimestä. Molemmin puolin löytyvät tähdet ovat viittaus Satakunnan maakuntavaakunaan. Vaakunan on suunnitellut Pentti Vakkamaa ja se on vahvistettu 5.8.1952.

Vaakunaselitys: sinisessä kentässä palkeittain asetettu, hyppäävä, hopeainen, punavaruksinen siika ja sen molemmin puolin saatteena seitsenkärkinen hopeatähti.

Siikainen vaakuna

Siikaisten logo

Siikaisten kunta järjesti syyskuussa 2020 kaikille avoimen logokilpailun 150 –vuotis juhlavuoden kunniaksi.

Kysymys kuului: ”Miten pukisit Siikaisten piirteet ja tunnuslauseen ”Luontoa käydä edellä” yksinkertaiseksi kuvaksi?”

Kilpailuun osallistui 25 hyvin erilaista ehdotusta, ehdotusten tekijöitä oli eri puolilta Suomea. Kilpailun raadin muodosti juhlavuoden koordinaatioryhmä poislukien ryhmän sihteeri. Työt arvioitiin nimettöminä. Ensimmäiselle kierrokselle valikoitui 11 työtä, mikä kuvaa arvioinnin vaikeutta. Lopulta pöydällä oli kaksi ehdotusta, joista kuntakarttaan perustuvat lehti vei voiton. Koko tuomaristo oli voittajatyön takana, vaikka henkilökohtaisia voittajaehdokkaita olisi jäsenillä ollut muitakin. Voittajaksi valikoitui Aku Tuovisen taidonnäyte.

”Kun etsin netistä tietoa Siikaisista, osui silmiini kartta. Kuntarajat näyttivät minun silmiini heti lehdeltä, ja kun tutustuin kuntaan enemmän, sain vaikutelman, että teillä todella on luonto lähellä”, sanoo kilpailun voittaja, iisalmelainen freelance-graafikko Aku Tuovinen.

Kartta työn pohjana sykähdytti, vastakin kun onnistuneet suunnistuksen SM-kisat olivat vielä tuoreessa muistissa. Myös vihreän lehden sävyt ja kunnan eri osiin yltävät elämän suonet viehättivät voittajatyössä. Logo teksteineen oli myös selkeä ja toimii eri taustoilla, värillä ja mustavalkoisena, siis helposti käyttöönotettavissa eri viestinnän ja markkinoinnin tarkoituksiin.

Siikaisten logo

Etkö löytänyt etsimääsi? Ota yhteyttä ja kerro meille kuinka voimme auttaa.